Monument Valley - Reisverslag uit Monument, Verenigde Staten van A Spierings - WaarBenJij.nu Monument Valley - Reisverslag uit Monument, Verenigde Staten van A Spierings - WaarBenJij.nu

Monument Valley

Door: Jeannette

Blijf op de hoogte en volg A

17 September 2013 | Verenigde Staten, Monument

onder leiding van een Navajo indiaan togen we vanochtend om 9 uur op pad in een pick up met laadbak, waarin banken voor de passagiers. Dwars door de rode stoffige zandvlakten, door droge beddingen, kuilen en modderpoelen scheurden we door de woestijn. Op enkele plekken gingen we een stukje hiken en konden we foto ' s maken van al het prachtigs onderweg. De klassieke beelden uit oude Western films komen plotseling in het echt voorbij. Bij vele rotspartijen kun je - met een beetje fantasie wat sommigen van onze familie niet hebben- een beer, een indiaan, president George Washington etc onderscheiden. Beroemd zijn o.a de 3 gezusters, die samen de letter W van welkom vormen. ( aldus onze indiaan Howard).
Er leven nog 9 indianenfamilies in het park, die leven en wonen volgens traditionele gewoonten. De stammen die hier vandaan komen leven in ronde, van houten palen met daarop slijk tegen het lekken, gemaakte woningen. Andere stammen wonen in de bekende Tipi's. Aan het begin van de tocht mogen we even in zo'n woning kijken. Een oude Indiaanse vrouw laat een kunststukje weven zien. Onze indiaan vertelt onderweg verhalen, meestal onverstaanbaar, afgewisseld met luid indianengezang. Wij worden door elkaar geschud achterin. Helemaal geweldig. Onderweg passeren we ook een kleine handelspost, waar paarden staan voor degenen die een route te paard willen maken, en sieraden te koop worden aangeboden. Anke klimt heldhaftig op een Mustang ( paard) wat naar de rand van een rots geleidt wordt, kosten 5$ . Wij maken enthousiast foto's. Anke had graag een trail te paard gelopen, de rest van de familie zit liever in een kar.
Onder het stof, en zand knarsend tussen de tanden worden we zeer voldaan om 12 .30 weer afgeleverd op de camping, waar we in het zwembad het stof af spoelen.

Verslag uit: Verenigde Staten, Monument

Een wereldreis met Jan Doets